onsdag 15. februar 2012

Å skynde seg langsomt

I dyrerekken er det skilpadden jeg har lagt min store elsk og lidenskap på. Min mor sa en gang at det er ordet ”skilpadde” jeg liker, og det er det vel kanskje noe i. Jeg nyter både å uttale ordet ”skilpadde” og å skrive det. Det engelske ordet ”turtle” gir meg ikke samme mening. I motsetning til seende barn som først lærer seg begreper ved å se på ting, lærer blindfødte barn seg først ordet før de lærer betydningen av det. Da jeg gikk på videregående, ble jeg en dag invitert hjem til en annen elev. Hjemme hos dem hadde de skilpadde. Det var eksotisk og spennende. Jeg ville kjenne på skilpadden, men da den ble båret bort til meg, turde jeg ikke å strekke ut hendene for å ta på den. Jeg visste at den kunne bite. Jeg har ennå i dag til gode å kjenne på en levende skilpadde. Min forestilling om hva en skilpadde egentlig er, har jeg i stor grad dannet meg ut fra kosedyrutgaven Sophus som jeg er stolt eier av. Da den ble bragt til meg, var den innpakket i gavepapir uten hull til å puste gjennom. Stakkars Sophus! Han ble kjøpt i London. Noen har festet en lapp på ham der det står noe sånt som at han er en leke som kan vaskes på 40 grader i vaskemaskin, men alle vet vel at dyr ikke skal vaskes i vaskemaskin? Ut fra å ha befølt Sophus har jeg en viss forestilling om hvordan en virkelig skilpadde ser ut, men min fascinasjon ved dette dyret er nok like mye på det mentale planet. Skilpaddden gjemmer seg i skallet sitt når den er redd. Skilpadden tar opp mesteparten av vannet den trenger gjennom maten den spiser. Dersom en skilpadde drikker mye vann, er det tegn på at noe er galt. Dyret er rundt. Den har både dårlig syn og hørsel. Alle tenker på skilpadden som et dyr som beveger seg langsomt, men i virkeligheten kan den komme seg ganske fort av gårde hvis den vil. Jeg identifiserer meg selv litt med en skilpadde. Jeg liker å gjøre ting i mitt eget tempo. Mange av mine skjebnefeller har talesyntesen på datamaskinen og mobiltelefonen instilt på en for meg helt ubegripelig og uforståelig høy hastighet. Jeg må ha teksten lest opp langsomt. Ellers klarer ikke tankene mine å henge med. Jeg kan gå fort hvis jeg vil, men jeg forstår ikke hensikten med å løpe etter en buss dersom jeg vet at det kommer en buss kort tid etter som går samme sted. Jeg klarer ikke å ha for mange baller i luften om gangen. En oppgave må gjøres ferdig før jeg kan ta fatt på neste. Til tross for at jeg kan være litt treg, får jeg stort sett alltid utført mine gjøremål. Hastverk er lastverk, er det visst også noe som heter.


http://no.wikipedia.org/wiki/Skilpadder


Har du et favorittdyr?

Ingen kommentarer: