søndag 5. februar 2012

Vafler med appelsinjus

Nei, jeg skal ikke komme med en ny og kulinarisk vaffeloppskrift. Selv om det har forekommet matoppskrifter her på bloggen, og jeg ikke vil utelukke at det kan dukke opp noen i ny og ne, vil jeg i hovedsak overlate formidling av matkultur til andre. Jeg har hørt om noen som har laget vafler med appelsinjus, men de har ikke villet ambefale det videre. Når man ikke kan se forskjell på melkekartongen og kartongen med appelsinjus, er det fort gjort å helle appelsinjus i vaffelrøren i stedet for melk. Det er mange ganger et mysterium å finne ut av hva som skjuler seg innenfor de ulike kartongene, boksene og glassene i kjøleskapet. I kjøkkenskuffene befinner det seg også et utvalg av poser med ukjent innhold. Man må være på vakt så man ikke heller salt i teen eller strør hvetemel på havregrøten. For å unngå de helt store matkatastrofene på kjøkkenet finnes det ulike hjelpemidler. Man kan merke matvarer med punktskrift, eller man kan lese inn navnet på matvaren med en merkepenn. Lappen limes på matvaren og avleses med pennen. I tillegg bruker vi ulike knep. Noen blinde setter for eksempel en gummistrikk rundt kartongen med appelsinjus for å skille den fra melkekartongen. Selv har jeg lagt meg til vanen med å kjøpe Q-melk. Den har et plastvindu og da er det enkelt å skille den fra andre kartonger. Noen matvarer er preget med uthevede bokstaver slik at jeg kan kjenne hva det står. Pizzaen Tradizionale har den siste tiden blitt en favoritt. På esken leser jeg helt tydelig med fingrene navnet på pizzaen. Det hender at jeg prøver et nytt produkt som jeg liker og gjerne vil kjøpe flere ganger, men hvis jeg har glemt navnet på det og kastet emballasjen, er det ofte umulig å finne tilbake til det igjen. Hvis jeg hadde kunnet lese på emballasjen hadde det vært lettere å huske, og lettere å finne tilbake til det aktuelle produktet i butikken.


http://www.oetker.no/oetker_no/html/default/debi-8kbdtv.no.html


Ps: Har dere hørt om mannen som pusset tennene med konens hårfjerningskrem?

3 kommentarer:

Berit sa...

He-he.. jeg tenkte faktisk på akkurat det i går kveld da jeg stod på badet med glatte legger... For sikkerhets skyld oppbevares de to tubene i hvert sitt skap!

Mormorfarmor Inger sa...

Det burde vært punktskrift på alle matvarer! Men jeg har greid å ta håndkrem på tannbørsten, selv om jeg ser veldig godt....
Og akkurat nå har jeg lagd vaffelrøre, som jeg skal ha med ned til selgere i =Østfold, og jeg var nær på å ta muskatnøtt istedenfor kardemomme i røra!

Fin mandag til deg!
Klem fra Inger

Mariann sa...

Haha, selv med godt syn, har jeg en gang - nesten - sprayet håret mitt med insektsmiddel! :) Oppdaget det i siste øyeblikk.