lørdag 5. mai 2012

"Ikke glemme femte mai!"

Nei, jeg glemmer aldri femte mai. Det er nemlig den dagen i året min mor har gebursdag. Da min mor var liten, var hun veldig opptatt av å minne alle rundt seg om at de ikke måtte glemme 5. mai. Hennes storebror, altså min onkel, har fødselsdag på samme dag som Kong Harald, 21. februar. Min mor kunne ikke forstå hvorfor alle flagget på hans gebursdag, men ikke på hennes. Ikke glemme femte mai, har blitt et omkved i familien. Feiringen blir ikke i dag, men gaven ligger ferdig innpakket og kortet er skrevet. Jeg kan ikke røpe pakkens innhold, men jeg deler gjerne teksten på kortet og mine forsøk på å skrive poesi med dere. Ta det gjerne som en lørdagsquiz. Løsningen kommer kanskje om noen dager, når det som skjuler seg innenfor papiret er blitt åpenbart for mottaker.



Kjære mamma.


Denne vil trolig komme til nytte.
Både i hus og i hytte.
Til anledning liten som stor.
Jeg håper og tror.
Jeg tror nok du ei den vil bytte.


Den bruker ikke elektrisitet.
Men den vil kanskje gjøre deg fet.
Med kaker med lekker glasur,
Er det vrient å holde en smekker figur.
Hilsen, din datter som er blitt en stor poet.


Gratulerer med dagen, mamma!

5 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Gratulerer med dagen til mammaen! Lurt ordtak - ikke glemme 5. mai.
Jeg tror jeg skal begynne med sånt ordtak når det gjelder bryllupsdag her i huset hihi...
Så fint dikt da!
Jeg tipper at det er noe smart til å pynte kaker med! Kremsprøyte eller noe sånt?

Fin bursdagsfeiring til mammaen din og resten av familien ønskes fra Inger!

Elin sa...

Flott dikt. :-)

Jeg tror du har kjøpt en sånn nymotens glasurpenn. Eller hva det nå heter. Sånn du kan fylle med sjokoladekrem eller topping til muffins og skrive eller lage kruseduller med. :-) Tror jeg. :-)

Ha en fin dag i dag, og en strålende feiring når den dagen kommer.

Cecilie von der Ohe sa...

Mormor Inger: Da min mor og min reservefar giftet seg, valgte de min reservefars fødselsdag som bryllupsdag.

Bare lille Elin: Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte.

Mormorfarmor Inger sa...

Kjempesmart valg av reservefar og mamma. Vi gifta oss dagen før nyttårsaften, fordi det var den dagen vi traff hverandre. Men det hjelper ikke på hukommelsen til mannen i hus, haha! Han er god på så mye annet, så jeg godtar at han glemmer datoer.

Anonym sa...

Takk for fine ord Cecilie. Det
rørte mitt hjerte. Gleder meg
til du kommer i dag. Husker godt
den første presangen du hadde
kjæpt helt alene. Hilsen din
mor.