torsdag 14. juli 2011

En tur med Beffen

I går ville jeg ha meg en bytur. Hittil i sommer har vi hatt mest flytende sol, men i går var det ordentlig sol og varmtt. Hovedmålet med turen var å ta Beffen som er en liten ferge med plass til 18 passasjerer. På denne tiden av året er det et yrende turistliv her i Bergen. På vei fra busstoppet til Bryggen vet jeg ikke hva som skjedde, men jeg tror jeg skumpet bort i en av dem. Det var i hvert fall en dame som klappet meg på hodet og sa noe på et språk jeg ikke forstod. Da jeg kom fram til båten var det en liten kø av andre mennesker som skulle være med båten og kapteinen hjalp meg ned i båten da det ble min tur. Det var langbenker langs begge sidene og kapteinen gikk selv rundt og tok betaling. Jeg synes det er mye triveligere å kjøre med mindre båter i forhold til større, for om bord i en liten båt får jeg nærmere kontakt med sjøen. Turen med Beffen var alt for kort og tok bare noen få minutter. Da vi var kommet i land på den andre siden, ble vi spurt av to rogalendinger om veien til Akvariet. På veien opp mot Nordnesparken nøt jeg den gode sjøluften. Jeg gikk rundt i parken og hørte båtene og dønningene som fulgte etter dem, akkompagnert av fuglekvitter.  Vi gikk forbi Nordnes Sjøbad der folk badet og koste seg. Det var tid for en matbit og den ble inntatt på USF Verftet. Atmosfæren med sjø og båtliv innbød til et digert smørbrød med Skagensalat. Da jeg var tilbake i sentrum gjorde jeg noen innkjøp før jeg satte kursen hjemover.

http://www.beffenfergen.no/article.php/27/

Jeg oppfordrer alle til å ta en tur med Beffen!

4 kommentarer:

Pia sa...

He he, jeg trodde først Beffen var en hund eller noe sånt...;) Men skjønte at det var en søt liten båt:) Ha ei fin helg og en fortsatt fin sommer!

Cecilie von der Ohe sa...

Pia: Du trodde kanskje jeg hadde en førerhund som het Beffen, men der tok du altså feil. Der kan man se hvor galt man kan tolke en overskrift.

Anonym sa...

En hytteeier sier:
Jeg husker Beffen trafikerte Vågen
hele året, men nå tror jeg den
går bare i turistsesongen. Det
kostet 5kr.å ta den på 1970 tallet.
Ha en fortsatt fin kveld.

Cecilie von der Ohe sa...

En hytteeier: Nå koster det 20 kroner for voksne.