mandag 4. juli 2011

La dere befrukte

Hvis dere tenkte det jeg tror dere tenkte da dere leste denne overskriften, tar dere skammelig feil. Å befolke verden er ikke noe jeg beskjeftiger meg med. Her skal det handle om spiselig frukt. Frukt er både godt og sunt hele året rundt. Om sommeren bør man få i seg rikelige mengder med den deilige norske frukten. Server gjerne en blanding av oppskåret jordbær, kiwi og banan som tilbehør til vaniljeis. Et annet alternativ til dessert er blåbær og bringebær med vaniljekesam. I blåbær er det som kjent mye antioksidanter.
I løpet av de siste tiårene har fruktsortementet i norske butikker blitt betraktelig utvidet. Det er mange store, små, piggete, hårete eller glatte frukter fra fjerne himmelstrøk å velge blant. en moden pomelo er gul med litt grønt. Den lukter grapefrukt og er gjerne litt rund eller pæreformet. Om vinteren er kakao og kumquat blitt en gjenganger her i leiligheten. Kumquat er en liten sitrusfrukt som ikke skal skrelles. Den smaker fantastisk sammen med varm kakao eller mørk sjokolade. Pasjonsfrukt er rund og glatt og minner meg om tennisballer. Etter som jeg ikke kan spille tennis, er pasjonsfrukt absolut å foretrekke. Den har en kraftig søt smak og kan gjerne brukes i desserter og smoothie.

http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/eksotisk-frukt/

Nyt sommerdagen og gå ut og kjøp en kurv med norske jordbær!

Ingen kommentarer: