onsdag 26. oktober 2011

Høststorm i Eventyrbyen

Byen jeg bor i har flere kallenavn. Den blir gjerne kalt for byen mellom de 7 fjell, fordi den er omkranset av fjell på alle kanter. Egentlig er det vel flere enn 7 fjell så det har vært litt diskusjoner om hvilke av dem som inngår i betegnelsen De 7 fjell. Byen min blir også kalt for Regnbyen. I Bergen regner det alltid, sies det. Det er ikke helt sant, men har det først begynt å regne, regner det gjerne i flere dager, uker eller måneder i strekk, men det kan like gjerne være det motsatte som skjer.


Jeg liker å gå tur i og rundt byen min. I hvert fall hvis det ikke er for ujevnt terreng. Å gå lange turer i skog og mark har jeg ikke så mye trening i. Å mosjonere ute i frisk luft gjør underverker både for fysisk og psykisk velvære. Det er bra for tankevirksomheten og øker kreativiteten. En tanke som har streifet meg, er alle navnene i byen vår som er hentet fra eventyrenes rike. I fjor sommer var jeg på Ulriken, og jeg ble fraktet opp og ned av taubanene Perle og Bruse.


Sist søndag var jeg på Fløyen, vår bys store utfartssted. Nå er det kanskje ikke så lenge til vinteren setter inn så da bør jeg benytte de anledningene som byr seg til å dra dit opp. For å komme meg dit, kan jeg velge mellom å ta beina fatt, eller la meg transportere av de skinnegående kabelbanene Blåmann og Rødhette. Det er alltid like spennende om det er den røde eller den blå banen som kommer. Nå kan jeg ikke se det selv lenger, men jeg lytter etter kommentarer fra andre medreisende. Jeg forhører meg også med min ledsager. Når jeg velger å ta Fløibanen både opp og ned, blir det ikke riktig for meg hvis jeg ikke  får kjøre med både Blåmann og Rødhette. Det fatale skjedde sist søndag. Da vi skulle ta banen opp, var Blåmann fullstappet av entusiastiske turgåere og vi måtte vente på Rødhette. Da vi var kommet oss opp på Fløyen blåste det kraftig. Om det var storm vet jeg ikke, men det føltes i hvert fall slik. På Brushytten smakte det godt med en vaffel og et krus med kaffe. Egentlig burde jeg spist en skillingsbolle, men vafler er det ikke så ofte jeg har tilgang på så da ble det vaffel. Brushytten har vært stengt i mange år, men den åpnet igjen i 2008. På veien ned fra Brushytten levde jeg i spenning for hva som ventet meg. Det var skikkelig nedtur ikke å få kjøre med Blåmann tilbake til byen igjen. Jeg kunne sikkert latt Rødhette kjøre og heller vente på Blåmann, men det hadde vel vært litt for dumt.


http://no.wikipedia.org/wiki/Bergen
http://www.floibanen.no/
http://www.ulriken643.no/


Ta deg en tur til Bergen!

2 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Jeg har vært i Bergen EN gang og da var det nydelig vær og sol, sol, sol!
Så fin tur du har hatt! Veldig dumt at det skjærte seg med transporten da! Bedre lykke neste gang! Enkelte ting er viktig at klaffer, sånn er det bare med meg noen ganger også!
Men man kommer over det, heldigvis!

Klem fra Inger

Marianne sa...

Jeg skal til Bergen på søndag og bli der til tirsdag! Vi skal nemlig spille der med forestillingen vår. Og du, jeg tror faktisk du kunne fått noe ut av det- selv om det er både døve og hørende skuespillere med! :-) En veldig annerledes teaterforestilling er dette.

Takk for finfine kommentarer du legger igjen, alltid like hyggelig å lese!

Gleder meg til å hilse på Bergen for første gang i mitt liv, det var vel på tide!

Marianne