onsdag 21. september 2011

Paddehatter er høstens og skogens gull

Om høsten er det mye gull å finne gratis i skogen. Det var et fammiliemedlem som mislikte sopp veldig sterkt som kalte det for paddehatter. For min del blir det mest å kjøpe det i butikken, men det smaker også godt. I oppskriften nedenfor bruker jeg kantareller, men jeg tror man kan bruke annen type sopp også.


Ingridienser: 300 g kantarell, 5-6  poteter, 1 løk, salt


Rens og vask kantarellene i kaldt vann. Sørg for at de er helt rene. Tørk dem med et håndkle eller papir. Skjær dem i passe store biter. Stek dem på sterk varme. Sørg for at det ikke blir for mye væske, i tilfelle hell det av. Salt til slutt ca. 10 min før de er ferdig stekte. Skjær løken i små biter. Stek den til den blir gyllen. Til slutt bland den med de stekte kantarellene og stek kantareller og løk sammen i 1 min. Ta det bort fra platen. Skjær potetene i strimler og stek dem på sterk varme i ca. 5 - 6 min. før de blir gylne uten salt og deretter bland dem med løken. Stek potetene og løken i 10 min. Til slutt tilsett salt. Bland kantareller, løk og poteter sammen og stek det sammen i 5 min slik at de får væske fra hverandre. Server med rømme og litt dill på toppen. Salaten som jeg skrev om i innlegget her passer godt som tilbehør. Jeg håper det smaker!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende oppskrift!!! takk, den skal jeg prøve.

Ingrid Tunheim sa...

Når jeg plukker kantarell børster jeg dem rene med en kost...har alltid hørt at de ikke skal vaskes, hmmm....

Whitebite sa...

spiser ikke sopp..ikke så begeistret!
men oppskriften er sikkert god!

klem, og god helg!

Alexia sa...

takk for oppskrift! Jeg liker sopp, men kan veldig lite om det. Dette hørtes godt ut og skal prøves.

Cecilie von der Ohe sa...

Fru Tunheim: Jeg har også hørt at sopp ikke skal vaskes, men jeg gjengir bare oppskriften slik jeg har fått den.

Snuskebassa sa...

Sopp er herlig! Og heldigvis så har jeg en mann som er litt mer soppkyndig enn meg, slik at jeg tør spise av høstens grøde. Høres ut som en velsmakende rett. Må prøves :-))
Klem fra Liv, som ønsker deg en super helg!

Mormorfarmor Inger sa...

Takk for oppskrift! Jeg syns det er moro å finne kantareller i skogen, men har veldig dårlig sopplykke! Det heter jo fiskelykke når man får fisk, da er det vel riktig å si sopplykke?
Med andre ord: Soppen jeg bruker må jeg kjøpe i butikken. Spnn er det bare!

Klem fra Inger

Cecilie von der Ohe sa...

Inger: Selvsagt heter det sopplykke.

Anonym sa...

Skulle ønske at du heller kunne ha blogget litt om følelser. Om DEG, ikke bare om poteter og overfladiske ting. Har du hatt kjæreste? Har du gode venner? Har du det bra? Hvem betr noe for deg? Hva savner du? Er du redd? Hvem vil du bli? Kan du ikke fortelle oss om en lei ting, noe som var trist. Og no som var veldig fint?
Kan du ikke åpne deg litt? Har jo skjønt at du er en nydelig dame og at du er ressurssterk, klok og ekstremt dyktig. Men hvem er du egentlig, Cecilie?

Cecilie von der Ohe sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.