søndag 29. april 2012

Den dagen solen fikk striper

En solfylt ettermiddag kom jeg inn i stuen til det som var på vei til å bli min nåværende leilighet. Min reservefar og min mor holdt på med oppussing. Jeg stirret forskrekket mot vinduet. Noe rart hadde skjedd med solen. Den hadde fått striper. Jeg hadde aldri sett stripete sol før. Jeg ble innforstått med at her etter ville solen ha striper, i hvert fall hjemme i min stue. For å forhindre innsyn fra naboer som befant seg høyere oppe enn meg, hadde min mor funnet ut at jeg burde ha persienner foran de fleste vinduer. I stuen var det allerede en persienne som var blitt igjen etter de forrige leietakerne. Det var spilene i persiennen jeg oppfattet som striper på solen. Nå ser jeg hverken solen eller stripene lenger, men jeg kjenner den deilige solvarmen, og stripene er der jo bestandig. Dem kan jeg gå bort til vinduet og ta på hvis jeg vil.


Foran de fleste andre vinduene i leiligheten, er det hengt opp en nyere og tettere type persienner. På sene sommermorgener kjenner jeg på persiennene på kjøkkenet og i gangen. Persiennene er blitt et redskap for å påvise om det er sol eller ikke. Jeg håper på at de skal være varme. Når de er varme betyr det at det er sol ute. I dag var jeg litt treig med å sjekke persiennestatusen. Da jeg omsider kjente på persiennen i gangen, var den lunken. Da nølte jeg ikke med å komme meg i dusjen. I dag har jeg nytt en solvarm dag i Bergen av april måneds nest siste dag. Jeg håper på varme persienner i morgen også. Lite blogging i sommerhalvåret kan skyldes varme persienner.


Er det stripete sol der du bor? Har du varme persienner?

5 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, jeg har persienner og da vel striper. Sol her også, og det varsles at det vil vare dager. Vi får sjekke persiennene og se om det stemmer. Ha en god ukestart, forhåpentligvis med varme persienner, da.

Mormorfarmor Inger sa...

Så bra måte å finne ut om sola skinner Cecilie! Jeg har ingen persienner. Har markise som vi drar ned når sola blir for sterk og viser for mye støv inne!
I går var det nydelig sol og blå himmel her. I dag er det litt mer skyer, men fint vær allikevel.
ha en nydelig dag, håper persiennene dine er varme!

Anonym sa...

Jorå, både igår och idag har det varit varma persienner. Ja frampå dagen, på morgonen är inte så varmt ännu. Önskar dig en riktigt fin valborg!

Elin sa...

Så lurt!
Håper du får mange dager med varme persienner framover nå.

Ha en fin mandagskveld.

Klem

Kjersti sa...

Den måten å sjekke om det er fint vær, har jeg aldri tenkt på - kjempelurt!
Her er persiennene varme i dag, og jeg forventer at de er det i morgen også. fra torsdag, derimot, må jeg heller se sola i meg selv ifølge værmeldinga :)