torsdag 24. januar 2013

Tid og presisjon

Det sies at tiden går ikke. Den kommer. Jeg har erfart begge deler. Den tiden som har gått, kommer aldri tilbake. Det ligger hele tiden et hav av tid foran oss.


Jeg er veldig nøye med å møte opp presis, når jeg har en avtale til et bestemt klokkeslett. Noe annet som er minst like viktig for meg, er å uttrykke meg korrekt, både muntlig og skriftlig. Jeg kan til tider være ganske pedantisk, vil mange hevde. Om denne bloggen var utstyrt med etiketter, noe den kanskje burde vært, ville dette innlegget stått under etiketten ”Streng dame”. Et område det slurves mye på, er hvordan klokkeslett blir angitt. De fleste vil vel være enige med meg i, at det er forskjell mellom klokken kvart over åtte om morgenen og klokken kvart over åtte om kvelden, henholdsvis 08:15 og 20:15. I verbale sammenhenger, bruker mange ikke den sistnevnte formen for angivelse av klokkeslett. Jeg kan faktisk tenke. Heldigvis har jeg normal hjernefunksjon. Jeg går ikke bare på autopilot. Dersom jeg blir invitert på restaurant klokken sju, stiller jeg ikke klokken sju om morgenen. Hvis min mor ber meg til middag søndag klokken fire, er jeg intelligent nok til å forstå, at hun ikke vil at jeg skal komme til henne klokken fire om morgenen!


For noen uker siden bestilte jeg en legetime. Damen som besvarte min telefonhenvendelse, ga meg time den 24. januar. Datoen for konsultasjonen hadde jeg ingen ting å utsette på. Det eneste jeg stusset litt over, var tidspunktet hun ga meg. Jeg mente å vite at legen jeg går til, bare er der på kveldstid. Jeg ble derfor veldig usikker da jeg fikk time kvart over åtte. Jeg spurte om det var riktig. Sekretæren gjentok kvart over åtte, så da stolte jeg på det. I dag var det en pasient som måtte returnere fra legekontoret med uforrettet behandling. Det var både penger og dyrebare morgentimer for meg, som kunne blitt benyttet til noe bedre. Ny drosje er bestilt.


Ha en fin ettermiddag/kveld med eller uten nøyaktighet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En lege som jobber til så ulike tider av døgnet, altså? Det er heller uvanlig, tror jeg.

Håper alt er i orden og at du kommer til riktig tid (av døgnet!) neste gang!

Ønsker deg en riktig god helg.

Cecilie von der Ohe sa...

Lammelaaret: Legekontoret har i hvert fall åpent fra tidlig morgen til sen kveld. Neste gang skal jeg forsikre meg om at jeg kommer til riktig tid av døgnet.