fredag 13. april 2012

Lider jeg av paraskevidekatriafobi?

Dere vet vel hvilken dato det er i dag. Det er fredag den 13. april. Fredag den 13. er en skummel og farlig dato. Jeg er alltid litt nervøs når kalenderen viser fredag den 13. Kanskje jeg lider av paraskevidekatriafobi. Dette er nært beslektet med triskaidekafobi som innebærer frykt for tallet 13. Mange har et svært anstrengt forhold til fredag den 13., selv om det statistisk sett er færre ulykker på denne datoen enn ellers i året. Hvis dette er tilfelle kommer det nok av at vi er forsiktige og tar våre forholdsregler på denne datoen. Den første lille katastrofen skjedde i dag morges. Jeg var nede på Joker og handlet. Jeg tok med meg et krus med nybrygget kaffe hjem til meg selv. Da jeg kom inn i gangen satte jeg fra meg kruset på gulvet mens jeg tok av meg ytterjakke og sko. Da jeg skulle føle meg frem med hendene etter kruset som sto på gulvet klarte jeg selvfølgelig å velte det. Heldigvis var det lokk på kruset, så det var bare litt kaffe som rant ut på gulvet. Etter dette uhellet har dagen forløpt uten problemer. Jeg har både kjørt bil og gått tur. Det var ikke jeg som kjørte bilen, altså. Jeg var bare passasjer. Det skal innrømmes at jeg aldri har vært utsatt for noe farlig på fredag den 13. En gang var jeg til og med så modig at jeg tok fly fra Oslo til Bergen på fredag den 13. Det skjedde ingenting uventet. Til min store glede og lettelse gikk flyturen helt uten dramatikk.


http://www.ta.no/nyheter/article6008599.ece


Lider du av paraskevidekatriafobi? Hva slags forhold har du til fredag den 13.?

1 kommentar:

Mormorfarmor Inger sa...

Paraskevidekatriafobi var et virkelig artig ord!
Men det lider jeg ikke av. Kanskje da jeg var veldig ung, for da snakka alle om at fredag den 13. var en ulykkesdag. Men så fikk jeg en sønn på torsdag den 13. Og da han var 1 år var det fredag den 13. I dag feirer han bursdag på fredag den 13. for fjerde gang. Så den datoen er bare lykke for meg!
Veldig bra at det bare var den kaffekoppen som var uhell i dag, Cecilie, og enda bedre at det ikke var du som kjørte bilen!
God fredag den trettende-kveld!