mandag 23. april 2012

Med spiker i lommene

Når jeg skal vaske klær må jeg huske å tømme alle bukselommer og jakkelommer for spiker. Da jeg var på besøk hos min kjære mormor i sildabyen for en del år tilbake, forlangte hun at jeg skulle renske ut av mine bulende jakkelommer. Blant gamle bussbilletter og alskens kvitteringer ramlet det selvfølgelig ut en spiker. Nå er dere kanskje bekymret for at jeg driver og snekrer, og at jeg slår de stakkars små fingrene mine både gule og blå. Ta det med ro! Jeg har bare vært på årsmøtet til Hordaland fylkeslag av Norges Blindeforbund i helgen. Gjennom hele livet har jeg vært en bruker av Norges Blindeforbund sitt aktivitetstilbud og mottaker av dets tjenestetilbud. Jeg får vel si at jeg tilhører den delen av medlemsmassen som nyter mer enn jeg yter, og jeg har aldri hatt noe verv i organisasjonen min. En del årsmøter har jeg likevel vært til stede på. Fredag og lørdag var vi 41 stemmeberettigede medlemmer på årsmøtet som fant sted på Hotel Augustin i Bergen. Årsmøtet er ikke bare en arena hvor vi drøfter og behandler saker, men det er også et sted hvor deltakerne treffer kjente som vi gjerne ikke har anledning til å være sammen med så mange ganger ellers i året. Lørdag var det tid for valg. Grunnet medlemmenes ulike bruk av skriftsspråk, benytter vi en litt uvanlig metode ved hemmelige valg. Alle stemmeberettigede får utlevert hver sin spiker og stemmeseddel. Ved personvalg stikker man et visst antall hull i stemmeseddelen ut fra hvor mange kandidater som er foreslått, og i hvilken rekkefølge de har i alfabetet. Da er det selvsagt om å gjøre å stemme på den personen som har et etternavn som har en forbokstav som er lengst ute i alfabetet, slik at man får stikke flest mulig hull i stemmeseddelen sin. Nei, jeg bare tøyser. Jeg stemte selvfølgelig ut fra min overbevisning, men det kan være fristende noen ganger å stikke et ekstra hull. Sosialt samvær og alt for mye god mat ble det også tid til. De av oss som var i stand til det, ble satt i arbeid med å steike vafler av hotellets etter min mening litt for tykke vaffelrøre og å hente kaffe, frukt og vann. Fredag kveld var det lasagne med brød og salat. Lørdag avsluttet vi med en deilig lunsj bestående av ovnsbakt laks med grønnsaker og skalldyrsaus. Til dessert fikk vi karamellpudding som var pyntet med en skive av en eksotisk frukt som ingen av oss visste navnet på. Jeg irriterte meg over at jeg ikke kunne briljere for de andre rundt bordet med mine store kunnskaper om eksotiske frukter.




Har du brukt spiker i helgen? Husk i så fall å tømme alle lommer for spiker før du vasker klærne!

5 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Herlig historie igjen Cecilie! Jeg har brukt hammer i dag i hvert fall! Og noe som ligner på spiker. Fikk nemlig noe til bursdagen min som må opp på veggen. Skal passe på at det ikke er noe igjen i lommene ja. Det er ihvertfall ikke plass til en hammer!

Jeg kan ikke bare tøyse. Jeg er bekymra for ulykken her i Fredrikstad... håper det ikke er alvorlige skader. Men en er bekreftet omkommet. Trist, trist.

Klem fra Inger

Cecilie von der Ohe sa...

Mormor Inger: Jeg håper ikke det er noen du kjenner som er berørt av ulykken.

Mormorfarmor Inger sa...

Nei det er heldigvis ingen jeg kjenner. Man får jo litt sjokk når man hører det har vært eksplosjon.. særlig i disse tider.
Sønnen i hus er brannmann, så fikk telefon og dro av gårde i full fart. Det er egentlig utrolig at det ikke var flere som ble alvorlig skadet, for det var ganske mange materielle skader. Trist at det var en som mistet livet...

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hei Cecilie! Takk for at du meldte deg inn i Blomsterstjerneland :)

Artig historie du forteller her om spikre i lommen! jeg skal selv legge ut en "spiker i lommen" historie på fredag. Så følg med!

Kjersti sa...

Spiker i lomma kan jeg ikke huske å ha sett. Derimot papirlommetørklær, som jeg glemmer å ta ut før jeg vasker tøy... Ikke bra... :P