tirsdag 12. juni 2012

Alle gode ting er seks

Denne overskriften kan mistolkes. I hvert fall hvis man får den opplest av Stine, Vegard, Kari, eller hva de nå heter alle sammen fra den syntetiske talegjengen. Takk og pris for at jeg ikke har skrevet den på svensk, selv om svensk er mitt favorittspråk, utenom norsk, selvsagt. Det er tallet 6 det skal handle om her, og ikke det ordet som slutter med bokstaven X. Tallet 6 spiller en vesentlig rolle for meg. Faktorer som er viktige i mitt liv kan deles inn i 6 hovekategorier.


1. Jeg elsker sol.


2. Jeg liker å være ute. Når jeg har en ledsager tilgjengelig setter jeg pris på en god spasertur i og rundt byen min.


3. Jeg har ikke daglig kontakt med familien min, men min nærmeste familie betyr mye for meg. De er uunnværlige når jeg trenger hjelp til å utføre enkelte praktiske gjøremål.



4. Hvis det er et arrangement jeg ønsker å få med meg, er det lite som kan stoppe meg, selv om det krever en del planlegging.


5. tid er det jeg har mest av. Mye av tiden min bruker jeg på litteratur. Jeg prøver å unngå lydbøker. De fungerer best som sovemedisin. I motsetning til mange andre blinde foretrekker jeg å lese selv. Her klarer jeg også å flette inn tallet 6. Punktskrift tar utgangspunkt i en celle bestående av 6 punkter slik som på en terning. Ut fra disse 6 punktene dannes alle slags tegn og bokstaver. Dette har jeg skrevet om før, men jeg tillater meg en liten repetisjon. Muligens til kjedsomhet for noen, men til opplysning for eventuelle nye lesere.


6. Jeg er matelsker og matvrak. Når jeg spiser god mat kommer jeg i en slags lykkerus.


Eyvind Hellström har uttalt noe sånt som at han stiller seg tvilende til Bergen som restaurantby, men jeg må si at den dårlige restaurantbyen viste seg fra sin aller beste side forrige fredag. Da var nemlig en venninne og jeg på Potetkjelleren, som regnes som en av byens beste restauranter, om ikke den beste. Vi gikk for festspillmenyen, så nå kan vi også påberope oss å ha tatt del i de 60. festspillene. Som navnet tilsier befant restauranten seg nede i en gammel potetkjeller, men jeg tror det er lenge siden det har vært dyrket poteter der, for å si det sånn. En edderkopp som viste seg på bordet vårt, bar likevel bud om at stedet nok hadde blitt brukt til annet enn å servere gourmetmat. Den var nok neppe tenkt som en slags hvilerett. Jeg kan ikke huske at edderkopp sto oppført på menyen blant kreps, kveite, and og den utsøkte jordbærdesserten med pepperis. Inkludert apetittvekkeren før forretten og sjokoladen som ble servert som tilbehør til kaffen, kan jeg si at det her var 6 deilige retter.



Hvilket tall betyr mest for deg?

4 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Det hørtes ut som en fantastisk meny!
Og han Hellstrøm har ikke rett bestandig, det er i hvert fall sikkert!
Hva som er mitt tall har jeg ikke tenkt så mye over. Vet ikke om jeg har noe favoritt-tall egentlig?
Hmmm... må tenke på saken!
Ha en fin dag Cecilie!

Kjersti sa...

Mitt er 4. Aner ikke hvorfor, jeg har bare alltid likt det tallet. Dessuten forbinder jeg det med fargen grønt, det har jeg gjort så lenge jeg kan huske (og 1=hvitt, 2=gult, 3=rødt, 5=blått, der slutter tall /farge-assosiasjonene).

Jeg har tenkt på det med hvordan du leser bloggene, og at det vel er et program som gjør om skriften til tale for deg. det er jammen bra slike hjelpemidler finnes! :)

Cecilie von der Ohe sa...

Kjersti: Det er spennende med det du forteller om farger på tallene. Jeg ser også farger på tall og bokstaver. Det har jeg skrevet om i innlegget om synestesi. Jeg bruker et program som heter Jaws. Det omdanner teksten på skjermen til syntetisk tale og punktskrift på leselisten.

Snuskebassa sa...

Jeg lærer stadig noe nytt hos deg :-)
Håper du får en riktig god sommer!
Inne hos meg er det en give away, du får prøve lykken..og vinner du skal jeg sørge for at du får tilsendt en Snuskebassa-spesial: Bilde som er risset inn i keramikk :-)
Klem fra LIV