onsdag 8. august 2012

Derfor låser jeg alltid døren når jeg går

De fleste oppegående mennesker tar med seg nøkkel og låser døren til sin bopæl når de forlater den. Jeg har i løpet av livet tilbrakt en god del netter på hotell. Flesteparten av mine hotelldøgn har jeg tilbrakt på norske hoteller, og det er norske hotellrom det står om i VG i dag. Låser du hotellrommet ditt når du forlater det? De fleste av oss er fra tidligere vant med at døren til hotellrommet låses automatisk når vi forlater det. Etter den store brannen på Hotel Caledonien i Kristiansand i 1986, har det blitt innført en praksis ved norske hoteller med at hotelldøren ikke automatisk går i lås når gjestene lukker døren fra utsiden. Det kan ta alt fra 60 sekunder og opp til 30 minutter før døren blir låst. Jeg har aldri blitt opplyst om dette når jeg har sjekket inn på hotell, men en sjelden gang har det blitt opplyst om i media. Når jeg går ut fra hotellrommet mitt, blir jeg enten stående på utsiden og vente til jeg hører det lille kneppet som indikerer at døren er låst, eller jeg blir stående en stund og famle med plastkortet, som jeg fikk utlevert i en fin, liten mappe i resepsjonen.  Det å låse seg inn og ut av hotellrom er ikke bare bare, skal jeg si dere. Det er minst fire veier å velge mellom å stikke kortet inn i låsen på. Som om ikke det er nok, må man stikke det inn i riktig hastighet og være rask med å trykke ned dørhåndtaket når man skal åpne døren. Det er mange ganger litt av en utfordring, synes jeg. Det er som et lotteri. Etter at jeg har truffet blink og valgt riktig vei for kortet, må jeg stikke det inn i riktig hastighet. Noen hoteller har nøkkelkort hvor jeg kan kjenne magnetstripen mens andre nøkkelkort er helt glatte og like på begge sider. Av erfaring vet jeg at det ikke er bare jeg som synes det er vanskelig  å bruke  nøkkelkort, men mange seende har også problemer med dette.



Ha en fin sommernatt, enten den tilbringes hjemme eller på hotell.

6 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, jeg fikler jeg også, selv om synet er i orden. Jeg bor mest på hoteller i utlandet, men hadde ikke hørt om denne praksisen på norske hotell før jeg leste det i dag. Merkelig at det ikke opplyses om dette. Det er jo bare for uærlige folk å smette inn og stjele!

Anonym sa...

Dette ante jeg ikke. Ganske skummelt at folk uvitende kan utsette seg selv for innbrudd og tyverier bare fordi det ikke opplyses om at hotelldøren må låses. Jeg trodde faktisk at det gikk automatisk.

Kjersti sa...

Enda en ting jeg ikke har tenkt over som er verre for blinde og svaksynte... Og jammen synes jeg det kan være ille nok selv om jeg ser. Håpløst å kommer fram til hotellet sliten etter en lang reise, bare lengte etter å komme inn på rommet og slappe av... Også blir du stående og krangle med dørlåsen.
At de ikke låser seg automatisk, fant jeg tilfeldigvis ut en gang jeg bare fikk det for meg at jeg skulle sjekke om døra var låst. Det var den ikke... Burde absolutt stått informasjon om det!

Cecilie von der Ohe sa...

I dag var det noen på en annen blogg som gjorde meg oppmerksom på at det står informasjon om hvordan hotelldørene låses, på nøkkelkortet. Jeg lurer på om det står på engelsk også.

trompetmor sa...

Dette har jeg aldri tenkt på selv om jeg har vært mye på hotell, og ikke minst barna som låser seg inn og ut ustanselig. Som du skriver så har jeg trodd at døra gikk i lås så fort jeg gikk ut. Så bra at du skrev litt om dette.

Mormorfarmor Inger sa...

Dette har jeg aldri visst Cecilie!
Takk for opplysning!
Og nå er det lenge siden blogginnlegg fra deg forresten... Håper du har det bra!
Klem fra Inger