tirsdag 2. oktober 2012

Sommerdessert i oktober

I ettermiddag gikk jeg en liten tur mellom regnbygene. På tilbakeveien var jeg innom en Meny-butikk hvor jeg kjøpte 2 kurver med rips. I kveld fikk jeg fylt 2 skåler med gode sommertanker og sommerminner. Rips med eggedosis er jo en skikkelig sommerdessert, på lik linje med jordbær med fløte/krem/is/vaniljesaus. På landstedet til mormor og morfar var det blant annet ripsbusker. Bærene var glatte og runde, og hang sammen i klaser som gjorde det enkelt for meg å høste dem. Når jeg holdt et bær opp mot ansiktet kunne jeg se at det var rødt. Jeg brukte mye lenger tid enn de andre på å få fylt opp spannet mitt, men det plaget meg ikke så mye. Det hendte mormor ba oss barnebarn om å gå ut og plukke to, tre bær til dessert. Vi tok henne på ordet og gikk inn på kjøkkenet til henne med tre rips i et spann.

1 kommentar:

Mormorfarmor Inger sa...

Helt enig Cecilie - rips med eggedosis er kjempegodt!! Barndomsminner!
Jeg hadde ikke fått med meg dette innlegget ditt før nå, men bedre sent enn aldri!
God tirsdag til deg fra Inger