fredag 29. mars 2013

Tallflom, vafler og varm sjokolade


Det er 2 typer bingo. Den ene er den farlige som blir holdt i store haller overalt i landet, og hvor mennesker sitter dagen lang og spiller bort hele trygden sin. Den andre er den uskyldige som arrangeres av Norges Blindeforbund i Bergen for deres medlemmer. Det finnes flere ulike bingobrett for blinde og svaksynte med følbare tall, både i punktskrift og i vanlig trykk.  Nå får jeg en assosiasjon til ”Pengegaloppen” av Vidar Sandbeck. Det er ikke fordi en og hver av oss spanderer så mye penger på bingoen, eller fordi det er store pengesummer å vinne. For å markere tallene vi har, bruker vi kronestykker. De plastdingsene som egentlig er ment for dette formålet, er så små og lette, at jeg tror de detter av brettet bare man tenker på dem. Jeg mistenker at de har et navn, men det vet jeg ikke. Det er ingen fare for at jeg skal spille bort både gård og grunn. Jeg eier ingen av delene.

 

På tirsdag var det bingo. Kall det gjerne påskebingo. Min innsats tørr jeg si ga bra avkastning. Jeg garderte meg ved å møte opp i god tid, slik at jeg fikk betalt og tildelt 2 brett. Disse ble pugget så godt det lot seg gjøre, både vannrett og loddrett, for at jeg skulle huske så mange av tallene som mulig, og hvor de var plassert på brettene. Selv om jeg har utviklet denne strategien, må jeg likevel dobbeltsjekke hvert eneste nummer som blir trukket ut. Det vanskeligste er ikke å finne tallene, men det er å vite når jeg faktisk har bingo. Jeg synes det er vrient å få et helhetsbilde av brettet når jeg bare kjenner en del av det under fingrene om gangen. Derfor er det bra å kunne låne øynene til noen seende av og til. Vi spiller alltid 2 omganger med pause mellom. Lykketallene som utløste bingo for meg på denne lykksalige dag, var 35, 73 og 62. Det ble altså 3 gevinster; labber, Kvikk Lunsj og sengetøy. Etterpå var det pause med sprit, kaffe, vafler og varm sjokolade. Nei, vi har ikke fått innvilget skjenkeløyve. Jeg vil opplyse om at spriten kun var til utvortes bruk, for å desinfisere hendene med. Vaflene var gode, som de alltid er på bingoen vår. Denne gangen ble det servert varm sjokolade, som er min yndlingsdrikk. Jeg blir litt døsig av denne drikken. I hvert fall dersom jeg inntar for store mengder av den. Det var muligens noen som hadde en baktanke med å gi meg varm sjokolade, for at jeg skulle bli mindre skjerpet før neste bingorunde. Jeg vet ikke hva det var som glapp. I alle fall hadde jeg ikke hellet med meg da, men jeg bør vel kanskje unne noen andre å vinne litt også?

 

Ha en innbringende dag med eller uten vinnerlykke!

3 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Jeg tror rett og slett du ble litt dopa av den kakaoen...
Men gratulerer med fin gevinst! Bingospill på rette måten, helt enig!
Påskeklem fra Inger

Cecilie von der Ohe sa...

Jeg ble nok litt dopet av sjokoladen, men gevinstene var i hvert fall fine.

Kjersti sa...

Gratulerer med gevinstene! Bingo kan være spennende, synes jeg - men jeg har aldri tenkt på hvordan det er å spille bingo når du ikke ser spillebrettet. Bloggen din gir meg en del aha-opplevelser i så måte!
Jeg er også glad i varm sjokolade, men det er kanskje ikke så overraskende siden jeg elsker sjokoladepudding. I grunnen kan du trygt si at er det sjokolade i det, så liker jeg det. Jada!