mandag 1. april 2013

Værspøk i april


Det er en dag i året da det er helt akseptabelt å publisere usanne nyheter i media. I fjor oppdaget jeg at mange av mine medbloggere hadde aprilspøker. Jeg var litt snurt, for jeg hadde ingen. Jeg bestemte meg for at til neste år, da skulle jeg smøre sammen de villeste historier som dere skulle få servert, om ikke på et sølvfat, så i hvert fall i et spektakulært blogginnlegg, og som dere skulle gå på. Vi har nettopp vært gjennom den stille uken, men inne i mitt hode har det vært alt annet enn rolig. Det har vært et kaos av tanker der. Mangt og meget har vært oppe til vurdering, men foreløpig har det vist seg at min skaperevne ikke er tilstrekkelig nok til å dikte en historie som er bra nok til at den kan lanseres som aprilspøk. En sånn sak bør jo være litt troverdig og ikke alt for lett å gjennomskue. Mens jeg har sittet ute i påskesolen (værgudene har vist seg fra sin beste side her i Bergen) har jeg forsøkt å få hjernecelene mine til å klekke ut en passende aprilspøk, uten at det kom noe ut av det. Det kan virke som om hjernecelene har vært på påskeferie. De ble i hvert fall ganske sløve av å være ute i solsteiken hele dagen. Apropos værgudene. Det ble til slutt de som kom meg til unnsetning. Da jeg gikk ut i dag, trodde jeg ikke mine egne føtter og ører. Det knaste i rim på bakken. Benken min var våt av snøvann. Ja, du leste riktig. Det har faktisk vært snø i Bergen i dag. Det var bare et tynt lag som smeltet fort bort igjen, men vi har altså hatt snø. Til neste år ønsker jeg meg en bedre aprilspøk, for eksempel at det skal være 25 varmegrader i skyggen og sol fra en skyfri himmel. 

 

Har du vært utsatt for en dårlig eller bra aprilspøk i dag, eller har du selv klart å lure noen?

 

Ha en fin 2. påskedagskveld med eller uten vær!

4 kommentarer:

Pia sa...

Er veldig skeptisk på en dag som denne - har radaren ute. Har jo prøvd å narre noen i bloggen min, men tror de fleste skjønner at det er tull...

Mormorfarmor Inger sa...

Har ikke lurt noen og ikke blitt lurt. Tror jeg. Husker jeg noen ganger (for mange år siden) lurte ungene med å si at det snødde 1. april, så det er veldig uvanlig her. Men i Bergen? Det var skikkelig aprilspøk fra værgudene ja!

Hilde sa...

Dårlig med lureri her i huset. Vi har ei frøken som er født 1.april, så dagen går til bursdagsfeiring, og vi glemmer dermed å klekke ut en god plan. Men så er frøkena en god aprilspøk selv - full av fanteri og tullete påfunn :)

Cecilie von der Ohe sa...

Jeg har en kusine som er født 1. april.