mandag 7. oktober 2013

Gullkjøp


Da jeg var liten, elsket jeg alt det som funklet og glitret. Når vi var i selskap, tok mormor av seg alle sine gullsmykker og lot meg få leke med dem. Når jeg holdt et gullkjede opp foran øynene, skimtet jeg gjenskinnet i det. Det var bare å samle sammen alt gullet når vi skulle dra hjem. Jeg var et enkelt barn å underholde. Noen vil kanskje si at jeg ble født med sølvskje i munnen, eller skal vi si gullskje? Nå har jeg ingen smykker. Interessen for edelt metall og juveler har sunket med årene, i takt med at jeg har mistet det lille synet jeg hadde.

 

For noen uker siden var jeg i en venninnes 40-årsdag. Jeg hadde på meg rød kjole, svart strømpebukse og svarte sko. Et smykke med et litt stort anheng foran brystet, ville passet perfekt til antrekket. Vanlige smykkelåser har vært plundrete for meg å håndtere, og det har vært en medvirkende årsak til at interessen ikke akkurat har vært stigende.

 

På fredag regnet det. (Jeg bor jo i Bergen.) Derfor ble det ingen lang spasertur, selv om det sies at å gå ute i regnvær skal være så forfriskende. En gullhandel hadde vært fint, tenkte jeg. Jeg hadde i mange år hørt snakk om en gullsmedbutikk i mitt nærområde. Historien om det synshemmede paret som kjøpte ringer med inngraveringer i punktskrift, verserer fortsatt. Jeg dro hetten på kåpen over hodet og så trasket vi i vei. Etter å ha spurt oss for både på Matkroken og på en bensinstasjon, fant vi omsider frem til målet, som viste seg å holde til i et lilla hus. Anheng i diverse geometriske former, ble lagt i hendene mine. Jeg likte best noen hjerteformede med steiner. Gull var dyrt, og jeg vil helst ha ekte varer. Det ble ikke noe gullkjøp på meg der.

 

På Rema hadde de et stort vareutvalg. Gullet der sto mye lavere i kurs enn på den før nevnte butikk. Nå ble det gullkjøp. Jeg anbefaler alle å kjøpe gull på Rema.

 

Jeg elsker skogens gull. Steikte sjampinjonger med løk og poteter, er vel så fristende som gullringer besatt med diamanter.

 

Hva slags gull foretrekker du? gult, hvitt, eller skogens? Gull til innvortes eller til utvortes bruk?

6 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Skogens gull er best Cecilie, og takk for at de kan kjøpes på Rema, for i skogen gjemmer de seg for meg!
Ha en glitrende fin dag. Her er det grått og litt regn i dag, det drypper litt på oss østfoldinger også!

TreTette sa...

Jeg liker multer veldig godt, og kantarell har jeg jo nettopp begynt å nærme meg teket på...så det må vel bli til invortes bruk..? :)

Anonym sa...

Jeg blogget nylig om gult gull fra skogen her, til deilg høstfrokost.

http://ellensoase.wordpress.com/2013/10/17/den-aller-deiligste-hostfrokosten/

Har litt annet gull også da. Søt historie fra da du var liten. Kjenner meg igjen!

Cathy sa...

Så fin tanke :-) Og koselig blogg ;-)

Snuskebassa sa...

Hei! Og takk for sist. Jeg har ikke oppsøkt blogglandia på svært lang tid...men nå er jeg tilbake. Og da måtte jeg innom deg, Cecilie ;-)
Du har et forfriskende språk :-)

Klem fra LIV

Jorunn E. Færden sa...

Helt klart gull til innvortes bruk, Cecilie, og hva er vel bedre enn skogens gull!