fredag 11. november 2011

Vin på nynorsk

Jeg kan vel ikke påberope meg å være en svoren nynorsktilhenger. Det er vel heller ingen sterk overdrivelse av meg å påstå at jeg misliker nynorsk. For å si det med rene ord: Jeg hater nynorsk. Jeg liker å lese, men all litteratur som er skrevet på nynorsk blir konsekvent boykottet. Noregs Mållag har med andre ord gått glipp av et betalende medlem. Nå skal det innrømmes at jeg heller aldri har betalt noen kontingent til Riksforbundet. Jeg har som majoriteten av befolkningen i det langstrakte landet vårt hatt bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål. Nynorskbrukerne gjør krampaktige forsøk på å hevde målformen sin. Til slutt må de nok innse at de har tapt slaget. Ut fra mine og sikkert andres spådommer også, kommer de to målformene med tiden til å smelte sammen, etter som flere og flere ord blir tillatt på begge målformer. Det siste trekket fra nynorskfolket er at Vinmonopolets utsalg i nynorskkommuner, skal ha all produktinformasjon på nynorsk. Det er helt sant. Jeg hørte et rykte om det allerede i forrige uke, men nå hørte jeg det selv med mine egne ører via radioen. Dette betyr altså at dersom jeg skulle være så uheldig og sette mine korte ben på et av disse utsalgsstedene, og egentlig kune tenke meg å kjøpe 1 flaske rødvin eller 1 flaske hvitvin, så må jeg altså ty til noe med sterkere alkoholprosent. Å drikke raudvin eller kvitvin er helt  uaktuelt for meg. Det smaker vondt. Jeg har aldri smakt det, men jeg vet at jeg ikke liker det.


http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7855757


Ha en fin fredagskveld, enten det er med rødvin, raudvin, hvitvin eller kvitvin i glasset!

4 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg tror nok jeg skulle klart å drikke raud eller kvit.

Takk for stemmer til Trollets skilpadde og god helg. Her er det Pepsi Max i glasset.

Mormorfarmor Inger sa...

Herlig skrevet Cecilie! Du får hamstre rød- og hvitvin i ikke-nynorskkommuner, så slipper du både raud og kvit :)

Go' hælj og klem fra Inger

Cecilie von der Ohe sa...

Her har det vært vann i glasset + noen krus med kaffe.

Mariann sa...

Haha, veldig morsomt skrevet!! :)

Jeg er jo fra "nynorskland", Sunnmøre, dog har jeg vokst opp i en bokmålskommune. Selv her er svært få tilhengere av nynorsk, også på bygdene. Jeg syns det er greit at det er to skriftspråk her i landet, men jeg må innrømme at jeg syns det brukes uforholdsmessig mye ressurser på å holde nynorsk i hevd, i forhold til hvor mange som faktisk bruker det, og ønsker å lese det.