fredag 3. februar 2012

Skal 2 bli til 3?

Siden 1909 har Norges Blindeforbund kjempet for blinde og svaksynte sine rettigheter i samfunnet. En utbrett misforståelse er at Norges Blindeforbund kun består av blinde medlemmer, og mange som kunne hatt nytte og glede av organisasjonens tilbud vegrer seg derfor mot å ta kontakt. Sannheten er at majoriteten av medlemmene er svaksynte mens mindretallet er blinde. I år er Norges Blindeforbund for 4. gang med i kampen om å vinne Gullfisken på TV 2.  Med reklamefilmen ”Mørkt kontor” håper vi å nå til topps i finalen. Med denne filmen settes det søkelys på viktigheten av å få flere synshemmede i arbeid.


Norges Blindeforbund har vært og er en viktig del av livet mitt. Jeg har vært en flittig bruker av deres tjenester og aktivitetstilbud. En viktig del av aktivitetstilbudet er barneleirene og ungdomsleirene. Første gang jeg var på barneleir i sommerferien var jeg åtte eller ni år gammel. Det var på Haraldvangen Camping utenfor Haugesund. Lederne var foreldre av barn som var deltakere på leiren og noen ansatte i Norges Blindeforbund. Vi var innlosjerte i hytter. De voksne lagde middag til oss som vi spiste i fellesskap. På hyttene fikk vi utlevert mat så vi skulle ordne oss frokost og kveldsmat på egen hånd. Mine minner fra mitt første leiropphold består blant annet av noen litt for ivrige besteforeldre som kom på inspeksjon hver dag for å sjekke at barnebarnet deres ble tatt vare på som det skulle. Jeg ble upopulær blant jentene jeg delte hytte med, fordi jeg ikke ville være med på å spleise på kattemat. Det gikk en katt rundt på campingplassen som de andre jentene forbarmet seg over. Etter som jeg aldri har vært en utpreget dyreelsker, og sparing er en utbrett hobby i familien, var det å spleise på kattemat helt utenkelig og uaktuelt for meg. Noen år senere var jeg på ungdomsleir der høydepunktet var å få hoppe i fallskjerm. Selvsagt var det tandemphopp. Det var fantastisk, og det føltes nesten som å flyte på en madrass. Jeg likte best minuttene etter at skjermen hadde løst seg ut.


I dag er aktivitetstilbudet til Hordaland fylkeslag en viktig del av min tilværelse. I tillegg kan jeg delta på spennende og grensesprengende kurs på blindeforbundet sine 3 sentre: Hurdal syn- og mestringssenter, Evenes syn- og mestringssenter og Solvik syn- og mestringssenter.


Fra før har Norges Blindeforbund 2 Gullfisker i samlingen. Skal det bli 3? På lørdag 4. januar 2012 er organisasjonen min med på å kjempe blant flere andre gode kandidater om å vinne årets Gullfisk for 2011 på TV 2. La mobiltelefoner og fasttelefoner gå varme, og hjelp oss med å fange Gullfisken!



https://www.blindeforbundet.no/internett/nyheter/gullfisken-2011-davids-kamp-mot-11-goliater


Har dere gullfisk? Planlegger dere å gå til anskaffelse av gullfisk? Ha en fin vinterhelg med eller uten gullfiskfangst!

3 kommentarer:

Elin sa...

Jeg har fått Norges Blindeforbund inn fra barndommen. Min bestemor var en stor talskvinne for det her i mitt nærmiljø, og vi, dvs lokallaget, hadde besøk av Erling Stordahl ved noen anledninger. Det var stort. :-) Vet de arrangerte turer, basarer osv i min barndom. :-)

Ha en fin dag!

Mormorfarmor Inger sa...

fortsetter der Elin slapp ... og han Erling Stordal bodde rett bort i veien her hos meg altså!
Støtter Blindeforbundet og heier på dem :)

Klem fra Inger

Pia sa...

Ha ha, har ikke gullfisk. Men heia Blindeforbundet!