onsdag 17. juli 2013

Å gjøre ingen ting

"Salighet er uvirksomhetens timer, for da arbeider vår sjel." (Egon Friedell 1878-1938) En gang hørte jeg en replikkveksling mellom to venner. - Hva gjør du når du kjeder deg? spurte den ene. - Da går jeg og legger meg, lød svaret. Uttrrykket "å sitte med hendene i fanget" har ikke den samme meningen som før. I hvert fall har det fått en annen betydning. Det er sjelden noen bare sitter der med hendene i fanget nå. I så fall har de en eller annen smartdings i form av et nettbrett eller avansert mobiltelefon som de fikler med. Hva gjorde du i helgen? eller Hva gjorde du i går? er hyppig stilte spørsmål. Like ofte blir svaret: Jeg gjorde ingen ting. Å gjøre ingen ting, er vel også å gjøre noe.

2 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Å gjøre ingen ting kan være veldig deilig! Det kan være å nyte stillhet og ro og bare være! Og la tankene fly!
Ha en fortsatt fin uke - her er det sol og sommer!

Kjersti sa...

Jeg har veldig godt av å gjøre ingen ting, men gjør det altfor sjelden. Er for hardt smittet av flink pike-syken så jeg føler at jeg må gjøre noe nyttig for å fortjene å kose meg... Ja, jeg vet det - jobber for å motvirke det!
Men når jeg først klarer å gjøre ingen ting i lang tid kjenner jeg at jeg blir gladere, snillere, mer kreativ, mer åpen for alle mulige inntrykk.... Så fint at du minnet meg på hvor viktig det er!