tirsdag 23. juli 2013

Hunder og galskap

Jeg blir ofte spurt om jeg har hund. Det har jeg ikke, og ikke har jeg til hensikt å skaffe meg det heller. Forhåpentligvis er jeg ikke gal, men det er muligens en viss fare for at jeg blir rammet av solstikk etter at dette innlegget er publisert. Så snart den gloheite kulen viser seg på himmelen, vil jeg helst tilbringe all min tid under dens stråler. Da sitter jeg og slumrer i solsteiken på benken i hagen i mange timer. Når solen vel og vakkert har vandret rundt huset, går jeg i ørske opp til altanen min i andre etasje, hvor jeg bader i sol til langt ut på kvelden. Måneden mellom 23. juli og 23. august blir kalt for hundedagene. Ifølge gammel folketro har mat lett for å råtne og hunder kunne bli ville og gale. Det sies at slik som været er ved inngangen til hundedagene vil det også fortsette ut perioden. Jeg husker godt første gang jeg hørte uttrykket hundedagene. Det var på en av mine lange sommerferier hos mormor i Haugesund. En av de glovarme julidagene sa mormor at nå var vi i hundedagene. Jeg kunne ikke forstå hva hundene hadde med de høye temperaturene å gjøre. http://no.wikipedia.org/wiki/Hundedagene Ha en svett dag med mye væskeinntak!

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Jeg har jo hund, og jeg håper han ikke blir altfor gal nå som hundedagene er her... For så vidt liten sjans for at han blir så vill og gal så lenge det er så varmt, for han ligger helst rett ut i skyggen og venter til det blir litt svalere på kvelden før han går ut. Nå høres det ut som han går tur med seg selv, det er jo ikke sant - så strengt tatt er det vi som venter til det blir svalere, men det er jo mest på grunn av ham. Ergo er det han som venter, he he...

Mormorfarmor Inger sa...

Jeg har heller ikke hund, men jeg må innrømme at hadde vi hatt det så varmt hele tiden, hadde jeg blitt gal... I dag er det deilig, i dag har det regna litt og lufta er akkurat passe varm. Jo da, jeg vil ha mer varme, men ikke alt på en gang, og ikke nærmere 30 grader. Da blir jeg litt smågal..
Kos deg i sola, Cecilie!