mandag 19. mars 2012

De treige kommunearbeiderne

En tidlig morgen da jeg var på vei til skolen, gikk jeg som vanlig nedover den kjente bakken vår. Jeg visste at det pågikk noe grøftearbeid, men veien ellers var som den pleide å være, så jeg gikk trøstig i vei. Da fanget det venstre øyet mitt opp noen oransje klatter i veikanten. Jeg tok det for gitt at det jeg så var kjeledressene til veiarbeiderne. Da jeg ut på ettermiddagen kom hjem fra skolen, var det ingen forandring. Kommunens menn sto akkurat på samme sted som jeg hadde sett dem sist. De hadde ikke beveget seg så mye som en centimeter. Jeg ble litt opprørt, og tenkte at nå måtte de sannelig se å skjerpe seg og få opp farten. Hjemme ga jeg tydelig uttrykk for min frustrasjon. Da fikk min reservefar seg en god latter. Det jeg hadde sett var oransje kjegler som var satt opp langs grøftekanten, og ikke kjeledressene til noen av kommunens menn, slik jeg hadde tolket det.


Mange sterkt svaksynte, og blinde med en liten synsrest slik som jeg hadde, oppfatter farger, skygger og ser hvor høyt et objekt ruver i landskapet. Ut fra dette gjør de seg noen tolkninger som ofte er til stor hjelp, men som noen ganger kan føre helt galt av sted. Det kan bli litt pinlig når man går forbi det man tror er en utstillingsdukke, men som viser seg å være en høyst levende person, og kommenterer hvor stygge klær man synes at vedkommende har på seg. Nesten like pinlig må det være å gå inn i en klesbutikk og be om hjelp, for etter en lang stunds enetale å oppdage at man har snakket med en utstillingsdukke. Heldigvis får jeg vel nesten si, har jeg hatt for dårlig syn til at jeg har fått oppleve disse to eksemplene jeg har nevnt her.


Selv om jeg er definert som blind har jeg vært så heldig å ha en liten synsrest hvis jeg kan kalle det det. I tillegg til å se forskjell mellom lys og mørke har jeg kunnet skimte sterke farger. Ved å studere fargesammensetningene på omslagene på CD-ene i musikksamlingen min, har jeg klart å tolke hvilken CD jeg har stått med i hånden.


Jeg håper dere også har hatt en fin ukestart uten for mange feiltolkninger!

2 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

haha - det var jo nesten som en kommunearbeidervits!
Hittil har uka gått bra, uten for mange feiltolkninger! Det som er spennende for de flese nå er vel denne skatten alle snakker om...

Ha en nydelig tirsdag! Her skinner sola!
Klem fra Inger

Cecilie von der Ohe sa...

Mormor Inger: Ja, en sann kommunearbeidervits.