fredag 2. mars 2012

Smaken av rødt

For de fleste mennesker er den totale opplevelsen av et måltid satt sammen av både smaksinntrykk og synsinntrykk. Dersom en rett ser fargerik og innbydende ut, frister det mer enn hvis den er grå og kjedelig. For meg er det kun smaksopplevelsen som teller. Mange synes det er leskende med en frisk vannmelon om sommeren. Det synes ikke jeg. Jeg synes bare det smaker vann. Jeg kan like gjerne spise agurk. Det er nok like mye det røde fruktkjøttet som lokker mennesker til å spise denne frukten som smaken, tror jeg. Når jeg tenker meg om, er det mange røde ting jeg setter pris på, som for eksempel bringebær, jordbær, røde tomater og rød paprika. Jeg foretrekker rød paprika fremfor gul. Når jeg skal mikse en salat, velger jeg røde tomater og rød paprika. Hvis jeg skal gå over til å snakke om den mer usunne maten, kan jeg nevne at jeg liker røde seigmenn bedre enn de andre fargene. Jeg har en teori om at fargene inneholder forskjellige stoffer. Hele livet har jeg likt havregrøt, en rett som mange har et nedlatende forhold til. Jeg tror det er like mye dens grå utseende som det at den er billig å lage. Da jeg gikk på ungdomsskolen, lot jeg meg overtale til å være med på leirskole, noe jeg i utgangspunktet egentlig ikke hadde lyst til. Etter endt opphold spurte læreren min meg om hva jeg syntes. Jeg svarte at det hadde vært alle tiders, for jeg hadde jo fått havregrøt til frokost hver morgen. Jeg tror ikke det var det svaret hun hadde ventet seg, så hun ble nok litt skuffet. Da jeg for tre dager siden feiret min 40-årsdag hjemme hos min mor, hadde jeg bestilt min yndlingsdessert som er sjokoladepudding med vaniljesaus. Da min reservefar levde, var det sjelden jeg fikk dette. Da vanket det som regel dessert med lysere farge til festlige anledninger. Han påsto nemlig at sjokoladepudding så ut som avføring. Noe jeg ikke forstår, er at den samme mannen var en sjokoladeelsker, for sjokolade og sjokoladepudding har vel samme farge?


Jeg håper dere alle får anledning til å spise mat dere liker, enten den er fargerik, eller grå og ensfarget!

2 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Tankevekkende innlegg Cecilie. Jeg har ikke tenkt på hvor mye farger betyr når man spiser.. Jeg husker jeg har lest et sted at man forsket en gang på å tilsette konditorfarge på forskjellig mat. Det var den blå maten folk likte minst. Og det kan jeg skjønne. Tror ikke jeg hadde syns noe om blå sjokoladepudding for eksempel. Men sjokoladepudding med vaniljesaus er kjempegodt, og jeg har aldri tenkt tanken på det din reservefar sammenlignet det med!

Ha en fortsatt fin helg - nå våres det, deilig!

Cecilie von der Ohe sa...

Mange barn synes det er gøy å tilsette konditorfarge i mat. Jeg har hørt at for eksempel røde og grønne vafler har slått svært godt an hos enkelte.

Cecilie