mandag 5. mars 2012

Mandolinspill og fin mandagsmiddag

Alle blinde er jo så veldig musikalske, så da jeg var barn ble jeg sendt av gårde på musikkundervisning for å lære å spille piano. Jeg var visst et unntak, for læringen gikk tregt og motivasjonen sviktet. Musikk kan være tilfredsstillende å høre på en gang i blant, men i det store og hele synes jeg det er forstyrrende. Jeg forstår ikke at folk er villige til å betale haugevis av penger for kanskje å måtte sitte på vonde stoler, kanskje til og med ute i all slags vær for å høre den samme musikken som de kan sitte hjemme i godstolen og lytte til på radio og CD. Noe musikk er likevel verd å høre på. Jeg tror aldri jeg har kjent på en mandolin, men jeg liker klangen av den.



Ettersom jeg er en større matelsker enn musikkelsker er nok skjæreredskapet mandolin en nyttigere ting for meg å ha i leiligheten enn musikkinstrumentet. Jeg må nok tilstå at jeg er bedre på å spise mat enn jeg er på å tilberede den, så det er nok andre som trakterer mandolinen på mitt kjøkken. Er du så heldig at du har en mandolin i ditt eie, kan den være nyttig hvis du vil prøve deg på oppskriften under. Dersom du er av den sorten mennesker som liker musikk til arbeidet, kan du lytte til litt behagelig mandolinmusikk.

Dette er skjæreredskapet mandolin. (Bildet er lånt fra http://www.aisledash.com/2010/07/21/10-kitchen-gadgets-to-add-to-your-registry/ )


Eksotisk thai laks

Til 4 personer:

Ingredienser
600 g laks
1 liten squash
Ca. 10 cherry tomater
1 paprika
3 passe store sopp
1 sp finhakket ingefær (bruk gjerne mandolin)
1 halv lime
1 boks kokosmelk (400 ml)
Tilsett salt og paprikapulver etter smak

Tilberedning

Skjær laksen i 4 like store deler og legg dem i en ildfast form. Strø salt på, finhakket ingefær. Skjær opp grønnsakene og soppen. Dekk laksen med grønnsakene og soppen. Hell over kokosmelken, limesaft fra en halv lime og tilsett paprikapulver etter smak. Stek i 30 minutter på 200 grader. Serveres med ris eller couscous.
Tips: Hell væsken fra retten over på risen eller couscousen.


Fortsatt fin mandag til dere alle!

2 kommentarer:

Pia sa...

Ha ha, alle blinde er jo kjempemusikalske. For eksempel Stevie Wonder.
Takk for oppskrift - kanskje vi prøver oss på den en dag:)

Mormorfarmor Inger sa...

Ingen regel uten unntak heter det jo!
Jeg har ingen mandolin, verken som musikkinstrument eller som matlagingsinstrument. Har bare gitar (egner seg dårlig til matlaging)
Men oppskriften hørtes god ut - takk for tips!