søndag 7. april 2013

En helg med ungdommelig ånd


Denne helgen har jeg ikke vært ute i det forfrizskende bergensregnet og varmet opp til Ridderrennet som går av stabelen i uken som kommer. Jeg skal ikke delta på det, så det spiller vel heller ingen som helst rolle. I stedet har jeg fulgt Landsmøtet til NBFU som er ungdomsorganisasjonen til Norges Blindeforbund. Det ble overført via Internett på Radio Z. I disse moderne tider trenger man snart knapt å bevege seg utenfor en dør hvis man ikke vil, og likevel være fullt oppdatert om det som skjer ute i både den lille og i den store verden. Jeg har for lengst passert den øvre aldersgrensen for å være medlem av NBFU, men jeg synes det er både interessant og viktig å følge med på hva som foregår. Årets forhandlinger kunne nesten vært foretatt da jeg var ung. Mye av det som det den gangen ble kjempet for, er fortsatt høyaktuelt. Når synshemmede elever søker om opptak til videregående utdanning, får de plass på særskilt grunnlag. Det er for at lærestedet skal forberede seg på å ta imot eleven, og for at læremidlene skal bli gjort tilgjengelige i punktskrift og på lyd. Likevel er det slett ikke en selvfølge at lærebøkene er klare i ønsket format ved skolestart. Mange opplever å måtte vente til langt ut på skoleåret før de får pensum, og blir dermed hengende etter i fagene. Nå til dags er det også en annen utfordring som mine yngre skjebnefeller sliter med. Det er noe som kalles digitale læreplattformer, og som skolene benytter seg av. Mange av disse er vanskelige, og for ikke å si umulige å bruke for blinde og svaksynte. Foreldre med synsnedsettelse har også behov for å kunne følge med på sine håpefulle i skolearbeidet.

 

Synshemmede liker også å ”se” en film eller et teaterstykke, selv om vi ikke kan se det som hender på skjermen eller på scenen. Da er det fint at det eksisterer noe som heter synstolking. På mange DVD-filmer er det et eget spor hvor handlingen blir beskrevet. Dessverre er det et fåtall av norske filmer som er utstryrt med dette. Det er synd, for det koster ikke mye. Utenlandske filmer kommer ikke med et slikt spor når de er klare for det norske markedet.

 

Vi blir oppfordret til å ta tog, men det er lettere sagt enn gjort i disse selvbetjeningstider. Mange togstasjoner i Norge er ubemannede. Det er togtrafikk utenom billettkontorenes åpningstider. Noe som skaper problemer for personer som må ha hjelp til å kjøpe billett, komme seg om bord på riktig tog, og av igjen på riktig stasjon.

 

 Etter litt sol og oppholdsvær i dag formiddag tror jeg jammen at det har begynt å snø igjen. Jeg skal spise en salat mens jeg tenker over om det er noe jeg har glemt å ta med.

 

Ha en fin søndagskveld med eller uten syt!

Ingen kommentarer: